top of page

SUSTAINABLE DEVELOPMENT

The Maestria group, through its establishment, has always worked for sustainable development through its various subsidiaries.


Today its actions are strengthening and accelerating:

The Maestria group is proud to be part of the Coq Vert Community: Commitment to the energy and ecological transition.

 

  • Eco-design of products

A commitment to Plant Chemistry and its use in our paints through renewable raw materials from biomass or the natural environment instead of petroleum-based materials

The Maestria group is a member of the Plant Chemistry Association (ACDV)

The use of recycled materials in formulation or packaging.

 

  • Proper management of resources

Carrying out a GHG assessment allows us to implement actions to optimize our energy needs.

Our factories are equipped with process water treatment stations allowing some of this water to be recycled.

Investment in renewable energy in our commercial buildings is increasing

Selective sorting of waste and its minimization on all our sites is carried out continuously.

 

  • Health / Safety

Substitution of hazardous materials is a primary objective in our formulation work

Informing and training our employees, partners and customers about risks is our priority.

The implementation of automated manufacturing processes makes it possible to secure and facilitate operations.

 

  • Sustainability of the Group

The group works to sustain employment and promote the circular economy by relying on local partners, whether private or institutional.

ECOLOGY

Bien sûr, nous sommes dans une société de gaspillage, de déchets (500kg par an par personne), de pollution. Mais des actions concrètes sont entreprises par chacun à travers le tri des déchets, le recyclage, les efforts faits pour moins polluer, l’utilisation d’énergies renouvelables … etc.

​

Le domaine de la peinture n’est pas en reste et subit depuis plusieurs années d’importantes mutations, principalement sous l’impulsion des différentes réglementations : suppression des siccatifs au plomb, suppression de l’utilisation du formaldéhyde en tant que conservateur en pot, suppression des peintures en phase solvant pour l’intérieur (directive visant à réduire les émissions de Composés Organiques Volatils), généralisation de la certification écolabel (réduction de l’impact sur l’environnement et de la dangerosité du produit). Et ce n’est pas fini ! Demain toutes les substances chimiques seront évaluées et les plus dangereuses seront interdites. Demain nous mesurerons l’impact de la peinture sur la qualité de l’air intérieur que nous respirons. Demain nous afficherons l’impact de la production et de l’utilisation de la peinture sur l’environnement : son « empreinte carbone ».

​

La préoccupation environnementale majeure concerne toutefois la disponibilité des ressources à moyen terme. Avec le risque plus ou moins lointain de ne plus avoir suffisamment de pétrole, c’est toute la chimie qui doit se remettre en cause. Et sur ce thème, il n’y a pas encore de vraie législation. Ce qui risque de devenir un grave problème est aujourd’hui un concept trop éloigné pour être correctement appréhendé. L’émergence et la mise sur le marché de peintures à base de composés d’origine naturelle fait partie des initiatives concrètes et volontaires qui visent à utiliser moins de ressources fossiles (le pétrole) et plus de ressources renouvelables (les plantes).

bottom of page